MyFreN Forum
Welcome to the "My FreN Forum", community portal. This is the place to connect with old and new friends.
@ Admin

MyFreN Forum

Connect With Old & New FreN's
 
PORTALHomeRegisterLog in
Welcome to My FreN Forumfrom @ Admin

Share | 
 

 BAIK BURUK DIET SESUKA HATI

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
nyamuking
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR
avatar


PostSubject: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   21/3/2010, 10:43 pm

First topic message reminder :

Tanya mana-mana wanita, semuanya pasti mengatakan tubuh yang langsing menambah daya tarikah pada diri mereka. Jesteru, mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat kelihatan cantik dan langsing termasuklah mengamalkan diet. Ada yang mementingkan kesihatan diri selain daripada mahu dilihat langsing, tetapi membuat program diet sendiri mengikut kesukaan. Apa yang penting berat badan turun dan tubuh kekal langsing. Ikuti buruk baik diet sesuka hati begini.

1) Diet epal dan detoks.

Makan hanya epal manis (selalunya epal merah) selama 7 hari berturut-turut. Setiap kali makan dua hingga tiga biji dan dalam sehari menjadi sampai lima hingga enam biji. Selain epal, hanya minum air dan mengambil suplemen untuk detoksifikasi. Tujuannya untuk menjadikan tubuh lebih segar dan pencernaan lebih lancar. Seminggu boleh turun sehingga 2 kilogram(kg).

Fakta: Buah-buahan hanya mengandungi vitamin dan karbohidrat. Tidak ada protein dan lemak seperti yang diperlukan oleh tubuh badan untuk menjalankan fungsinya setiap hari.

Komen Pakar : Menurut pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penurunan berat badan yang sihat adalah 1 hingga 1.5 kg/minggu dengan pengurangan makanan sebanyak 500 kalori/hari. Dalam setiap penurunan berat badan, sebaik-baiknya kurangkan jumlah lemak di dalam badan. Pengambilan buah-buahan untuk menurunkan berat badan bukan hanya menyebabkan jumlah lemak di dalam tubuh menurun, tetapi juga kandungan protein otot dan jumlah cairan di dalam tubuh berkurang. Kehilangan air yang terlalu banyak dapat membahayakan ginjal. Bila berat badan kembali naik, kemungkinan lemak semakin meningkat. Sebenarnya tubuh kita mampu mendetoksifikasikan bahan-bahan beracun dan yang tidak diperlukan tubuh secara semulajadi. Proses detoksifikasi berlaku di hati. Jadi, pengambilan suplemen untuk detoksifikasi bukanlah satu keperluan.

2) Diet elak nasi.

Langsung tidak menyentuh nasi dan hanya sesekali makan roti atau mi, selebihnya makan sayur dan buah-buahan. Malah, makanan bergoreng, terus dielakkan. Minuman seperti kopi dan gula juga tiada di dalam menu seharian. Makan selepas jam 7 malam? Tidak sesekali!

Fakta: Makanan seperti nasi, roti dan mi semuanya mengandungi karbohidrat. Nasi yang berasal daripada beras merah sebenarnya lebih menyihatkan kerana ia bukan sahaja mengandungi karbohidrat tetapi juga kaya dengan protein dan serat.

Komen Pakar : Beras merah, kentang (dengan kulitnya), roti dari biji-bijian dan bijirin amat disarankan sebagai pengganti sumber karbohidrat. Karbohidrat yang mengandungi banyak serat dapat digunakan untuk mengendalikan kadar gula rendah, kadar lemak darah, dan juga berat badan. Jangan terus ‘bermusuh’ dengan nasi. Cara terbaik, kurangkan saja kuantitinya. Ikut pola pemakanan sihat mengikut piramid makanan Asia bermula seperti hasil beras, tepung dan bijiran,
diikuti dengan sayur dan buah-buahan. Seterusnya protein haiwan dan tumbuhan seperti susu rendah lemak, daging tanpa lemak dan kekacang dan akhir sekali makanan yang paling sedikit diambil seperti lemak atau minyak dan gula.

3) Makan tiga sudu.
Berat badan mudah naik bagi sesetengah orang, jadi diet seperti ini sering diamalkan. Sayur-sayuran menjadi sahabat baik. Lauk kegemaraan seperti ikan atau dada ayam tanpa kulit. Biasanya, makan secara perlahan-lahan agar mudah rasa kenyang. Juga banyak minum air putih.

Fakta: Makan dengan perlahan memberi peluang kepada otak untuk mengirimkan signal sudah kenyang. Cara begini membantu menggelakkan anda daripada makan berlebihan.

Komen Pakar: Pola pemakanan yang sihat, lengkap dengan air, karbohidrat, protein, lemak dan serat. Namun, masih kurang pengambilan protein tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan sehingga kekurangan keperluan vitamin dan mineral. Cuba variasikan sumber protein dengan menambah pengambilan makanan seperti kekacang. Nutrien makanan harus seimbang kerana tubuh amat memerlukannya. Apatah lagi protein tumbuhan yang kaya dengan isoplavon sebagai antioksidan, fitestrogen sebagai sumber estrogen dari tumbuhan yang digunakan untuk meningkatkan kadar estrogen dalam tubuh dan fitesterol. Perhatikan juga cara memasak. Kurangkan menggoreng makanan. Makan tiga sudu sudah cukup kerana pengambilan sayur-sayuran sudah cukup banyak. Tambahan, sayur dan buah juga mengandungi karbohidrat yang tinggi serat.

__________________________________________________________________
"Kalau Bukan Kita, Siapa Lagi"
[You must be registered and logged in to see this image.] Support Local Band Kita [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down

AuthorMessage
lynkin84
MODERATOR
MODERATOR



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   23/3/2010, 12:41 am

dorg mkn juga tp muntahknnya semula...[i]
Back to top Go down
http://www.lynkin84.blogspot.com
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   23/3/2010, 11:38 pm

sndri cri pnyakit...cmnelaa nk idup 2...tulang je sume..isi xder....
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   24/3/2010, 12:22 am

sedap tu kalau wat sup gearbox a.k.a sup tulang.. [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   24/3/2010, 12:30 am

hisshhh ko ni...nk jd kanibal ker mkn tulang org...
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   24/3/2010, 12:40 am

ishhh...ko nie pun R3nji..aku memain jew..x lalu aku nak mkn tulang org.. [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   24/3/2010, 1:02 am

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
ishhh...ko nie pun R3nji..aku memain jew..x lalu aku nak mkn tulang org.. [You must be registered and logged in to see this image.]


mnelaa tau ko 2..dh lapar thap gaban....huhuh
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   24/3/2010, 1:43 pm

kalu ye pun aku lapar sgt..xda la nak mkn org..dah la tu tulang je..isi takda..mcm mn nak kenyang mkn tulang je..jin je tu yg mkn tulang..aku sbg manusia normal mkn makanan berkhasiat saja..hehehehehe...
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   25/3/2010, 5:17 pm

yelaa...mkanan yg berkhasiat sperti gamogen...huhuhu
Back to top Go down
lynkin84
MODERATOR
MODERATOR



PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   25/3/2010, 11:50 pm

makanya makanlah pemakanan yg seimbang..jan lewat mkn..hehehe[i]
Back to top Go down
http://www.lynkin84.blogspot.com
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   26/3/2010, 2:10 am

yeah....klu leh ikut piramid makanan 2...
Back to top Go down
lynkin84
MODERATOR
MODERATOR
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   26/3/2010, 9:31 am

iya..puncak piramid tu kawal..jan amik byk sgt...
Back to top Go down
http://www.lynkin84.blogspot.com
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   29/3/2010, 12:49 am

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
yelaa...mkanan yg berkhasiat sperti gamogen...huhuhu

perli nampak..tp mmg bagus jg tu gamogen..kira makanana supliment..baik untuk kesihatan luar dan dalam..
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   29/3/2010, 1:23 am

hehehe...kokan duta gamogen...ntilaa aku try..
skrang ni pokai lg...
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   29/3/2010, 1:37 am

ko try la tnya kat kdai mck c "miss KK" tu..mn tau dpt diskaun..hik..hik..
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   29/3/2010, 3:41 am

alaa...bkan kdai die pon...dpt diakaun sposen pon dh kre ok..
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   2/4/2010, 3:51 am

hahahaha...nak diskaun 10sen buat apa...bek xyah bg diskaun...org mo diskaun rm100 trus...br ok... [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   4/4/2010, 8:58 pm

klu diskaun 100 n de 20 org yg bli gamogen 2..
esk kompem ttp kdai sb rugi....hehe
Back to top Go down
misschanteq
MODERATOR
MODERATOR
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   6/4/2010, 10:06 pm

hahahaha...ble bah tp gamogen yg expayet suda..hehehehe...xda la..mn ada diskaun2 tu..mmg suda harga tetapnya..
Back to top Go down
R3nji
JUNIOR MEMBER
JUNIOR MEMBER
avatar


PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   16/4/2010, 2:42 am

klu cm2 xminum 2 pon xpelaaa...mahal gaban..leh wt mkan sbulan kt cni...
hihihi...


p/s: post aku yg ke 300.....weeehuuuuuu...!!! [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: BAIK BURUK DIET SESUKA HATI   

Back to top Go down
 
BAIK BURUK DIET SESUKA HATI
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MyFreN Forum :: Wanita Hari Ini :: Dunia Kehidupan Seorang Wanita-
Jump to: